EVALUAREA PSIHOLOGICA
A PRESCOLARULUI 3-7 ANI
Dezvoltarea personalitatii copilului este un aspect de maxim interes daca ne dorim ca acel copil sa devina un adult eficient, autonom si in deplina armonie cu sine insusi. Procesul de dezvoltare este complex, cu implicatii profunde asupra sanatatii mentale si performantelor ulterioare ale adultului. Intrucat un copil petrece aproape jumatate de timp intr-o forma de mediu educational, devine evident faptul ca pe langa parinti, in acest proces de formare, un rol deosebit de important il au si cadrele didactice.
Cabinet individual de psihologie Hagy Roxana vine in intampinarea nevoii de cunoastere si ghidare a evolutiei unui copil, punandu-va la dispozitie o forma complexa si profesionista de evaluare a nivelului de dezvoltare psihologica a copilului prescolar.
Principalele avantaje ale evaluarii psihologice sunt:
- monitorizarea ritmului de dezvoltare la copil (copii);
- identificarea grupele de risc (copiii dintr-o gradinita) iar pe aceasta baza putem stabili un diagnostic precoce;
- posibilitatea ajustarii unui curriculum pentru educatia timpurie dar si pentru o educatie remediala;
- ofera informatii obiective privind gradul de pregatire pentru scoala la care a ajuns un copil;
- permite reglarea interventiilor de remediere a posibililor deficiente, intarziere in dezvoltare (interventii calibrate pe 3 niveluri: generale, selective, indicative).
Aceasta metoda complexa de evaluare se adreseaza in special gradinitelor care vor sa-si imbunatateasca performanta activitatii de educare si parintilor care doresc sa aiba o imagine completa si stiintific realizata despre evolutia copilului lor, sau a parintilor care sunt nehotarati cu privire la varsta la care copilul lor ar trebui sa fie inscris la scoala.
Evaluare atinge o maxima eficienta doar printr-o stransa implicare si colaborare a principalilor factori de educare a copilului: parinte si educator.
Procesul de evaluare psihologica a copilului vizeaza principalele arii de dezvoltare cu importanta majora in predictia reusitei sale scolare:
- competente sociale,
- competente cognitive,
- competente emotionale,
- competente motrice,
- competente de autonomie personala,
- prerechizitele scolarizarii,
- temperamentul/personalitatea.
Pachetul de evaluare psihologica va cuprinde
- analiza evaluarii din perspectiva educatorului;
- analiza evaluarii din perspectiva parintelui;
- evaluarea psihologului;
- raportul complet cu descrierea nivelului de dezvoltare a ariilor principale de evolutie (emotionale, sociale, cognitive, motrice, de autonomie personala, prerechizite scolare, temperament);
- sedinta de consiliere gratuita a parintilor pentru discutarea raportului
Pretul pachetului de evaluare psihologica este de 65 RON / copil.
Ce evaluam?
Principalele competente supuse procesului de evaluare psihologica la copii sunt:
- competentele sociale: abilitatile copilului de a-si modela comportamentul in interactiuni sociale functionale. Nivelurile scazute ale competentelor sociale se asociaza deseori cu performantele academice slabe si cu riscul dezvoltarii unor tulburari psihice majore (ADHD, autism);
- competente cognitive: au rol esential in procesarea informatiei, in special memoria, atentia, limbajul;
- competente emotionale: cu rol in constientizarea si intelegere si autoreglare a emotiilor proprii si ale celor din jur. Aceasta categorie de competente sunt determinante pentru angajarea si persistenta in sarcini scolare si pentru interactiuni functionale cu cadre didactice si colegi. Alaturi de competentele sociale, cele emotionale pot prezice cel mai bine gradul de reusita scolara a copilului.
- competente motrice: sunt foarte importante pentru investigarea si cunoasterea mediului inconjurator si pentru dobandirea de noi cunostinte. Prin evaluarea acestora se pot identifica din timp tulburari de coordonare care pot impiedica realizarea activitatilor zilnice si a performantelor scolare;
- competente de autonomie personala: arata capacitatea copilului de a rezolva diverse probleme, independent de ajutorul parintilor. Autonomia personala arata tendinta copilului de a se angaja in sarcini dificile, de a intelege mediu incojurator prin explorarea lui si de a dobandi cunostinte noi si variate;
- prerechizitele scolarizarii: blocuri de cunostine si deprinderi pe care copilul trebuie sa le dezvolte intre 3-6/7 ani, pentru a putea dobandi cunostine necesare succesului scolar (invatarea scris-cititului, a matematicii) ;
- temperamentul/personalitatea: se refera la tipurile stabile de comportament care se manifesta de timpuri. Un temperament dificil poate prezice afecte negative in adolescenta si la maturitate, tulburari de anxietate si depresie.
Prin cele prezentate mai sus putem sa avem un spectru mai larg asupra importantei unei evaluari psihologice timpurii asupra copilului. Cunostintele cumulate in urma unui proces complex si multidimensional sunt prezentate intr-un raport final care prezinta grafic toate datele despre evolutia actuala a copilului, precum si posibile interventii terapeutice si currriculare (acolo unde este cazul).
Viitorul copilului tau incepe azi!